Kan ett litet gammalt betongfort med ful friggebod-liknande överbyggnad ensligt beläget på stranden vara ett värdigt motiv för en estetiskt inriktad målare?
Svaret är givet. "Fortet" - insprängt mellan mer lätttillgängliga och traditionellt vackra verk med motiv från Österlen, Bretagne och Italien - är en av de målningar jag stannade upp inför på Torsten Erasmies utställning på Galerie Holm i Malmö.
Torsten Erasmie, som bor i Vik, skildrar ofta utsikten från strandbrinken med de nedanförliggande husen med geometriskt strukturerade tak av rött tegel och svart tjärpapp och med buktens spänstiga båglinje effektfullt avslutad i Stenshuvud insvept i mjukt havsdis. Skickligt utnyttjar konstnären spelet mellan varma och kalla toner i detta ljusfyllda måleri som förenar fri penselskrift med kompositionell fasthet. Men ändå upplever jag det som lite konventionellt och slitet och kan inte låta bli att tänka på danska mästare som Isakson, Höst och Rude och på franska som Cézanne.
"Fortet" och även några andra målningar som "Hamnen I" och "Utan horisont" fängslar mig mer med sina avskalat förenklade motiv i kombination med utsökt kolorit. "Fortet" ligger precis i centrum av bilden som en stadig fixpunkt, ett dovt grön-svart nav kring vilket den föremålslösa ljusfyllda färgberättelsen kretsar. Någon protest mot krig och miljöförstöring faller sig inte naturlig att läsa in - det handlar om ren målarglädje.

Gunnar Bråhammar, Sydsvenska Dagbladet, 930401

Fler recensioner